30. elokuuta 2014

#kutsumua


#kutsumua on vallannut somen viime päivinä. Mä harvoin osallistun mihinkään kampanjoihin; miten ne pohjimmiltaan eroavat niistä "jos 50 tykkää kirjoitan ihastukseni nimen käteeni"-päivityksistä joihin jokainen sortuu seiskalla? Tää kuitenkin osui mua suoraan ytimeen. Mä voin sanoa olevani onnekas: kiusaaminen ei ikinä oo seurannut mua peruskoulun ulkopuolelle. Harrastuksissa oon päässyt juuri niihin ryhmiin, joissa fiilis on hyvä ja kaikilla on hauskaa iästä tai sukupuolesta riippumatta, ja työporukatkin ovat olleet mitä parhaimpia. Ala-aste oli kuitenkin kaikkea muuta. Lapset osaavat olla todella julmia. En ole pitkävihainen enkä kanna kaunaa, monen entisen kiusaajani kanssa musta on tullut jopa hyviä ystäviä, mutta vaikka arvet haalistuvat ajan myötä, ne eivät koskaan täysin katoa. Paljon olen unohtanut, mutta kaikkea ei vain pysty.

Mulle ei ole vielä tänäkään päivänä täysin selvillä, että miksi juuri minä. Miksi minä päädyin olemaan se muiden tyttöjen silmätikku? Arvauksia mulla kyllä on. Suurin osa tytöistä tunsi toisensa entuudestaan ala-asteen alkaessa, mä puolestani lähinnä tiesin muutaman naapurintytön ja vanhan päiväkotitutun. En enää oikein mahtunut mukaan porukkaan, ja välitunnit kuluivat lähinnä jalkapalloa pelatessa ja poikien kanssa kisaillessa. Ehkä muut tytöt olivat kateellisia? Tai ehkä mä olin vain helppo kohde, se ainoa, joka ei mahtunut isoon tyttöporukkaan? Tuskinpa. Kaikki olivat mulle mukavia siihen asti, kunnes sairastuin ruokatorventulehdukseen. Mä en pystynyt syömään oikeastaan mitään, eikä diagnoosia meinannut löytyä monista lääkärikäynneistä huolimatta. Koulussa mut yritettiin saada syömään, mutta mä en vain pystynyt nielaisemaan, ja jouduin sylkemään kaiken pois. Lopulta sain erikoisluvan syödä omia eväitä (lähinnä sosekeittoja ja suklaata) keittiön puolella. Tästä varsinainen kiusaaminen alkoi. Ehkä sairaus vain teki mut liian erilaiseksi, enkä enää päässyt siitä irti taudin parannuttua.

Ikinä mua ei tönitty eikä uhkailtu. Muutaman kerran haukuttiin varkaaksi, kun luokkalaiselta oli kadonnut lyijykynä tai kumi, jos omistin samanlaisen. Pari kertaa kengät löytyivät poikien vessasta välitunnin alkaessa. Enemmän se kiusaaminen oli nenää pitkin katsomista ja ulkopuolelle jättämistä. Muhun suhtauduttiin aivan eri tavalla kuin muihin. Nimittely ja haukkuminen ei tapahtunut päin naamaa, vaan selän takana ja vaivihkaa. Ehkä viidennellä luokalla saimme uuden englanninopettajan, joka pyysi eturiviläisiä kirjoittamaan paperille jokaisen luokkalaisen nimen. Tästä listasta opettaja tunnin päätteeksi luki nimi kerrallaan ruokailemaan pääsevät. "Katja Virtsanen." Opettaja näytti huomanneen itsekin nimessä olevan jotain väärin, ja muu luokka hihittää kihersi. Se sattui. Mitä mä ikinä olin tehnyt ansaitakseni sellaista? Juoksin naama punaisena ruokalaan.

En mä ollut ainoa kiusattu. Erästä luokkalaistani poikaa kiusattiin oikein kovalla kädellä, lähinnä erikoisen puhetavan vuoksi. Pojan pulpetti raahattiin invavessaan tai toiseen luokkaan ja häntä tökittiin karttakepillä. Mua pelotti liikaa astuakseni väliin. Ainoa asia, jonka mä uskalsin tehdä, oli valita kyseinen poika aina parikseni pelatessamme tunnilla 'vettä kengässä' -leikkiä. Toivottavasti edes siitä oli jotain apua. Myös luokka-astetta alempana oli muutama poika, joita tönittiin, haukuttiin ja kiusattiin avoimesti. Tällekään asialle mä en ikinä uskaltanut tehdä mitään. Ja mä haluan pyytää anteeksi. Mä toivon, että olisin ollut tarpeeksi rohkea mennäkseni väliin.

Yläasteella ala-asteen suuri tyttöporukka hajosi, ja suurin osa huomasi mun olevan oikein kiva ja mukava tyttö. Kiusaaminen lakkasikin suurimmaksi osaksi. Muistan kuitenkin erään rinnakkaisluokkalaisen, joka käytti hyväkseen joka ikisen tilaisuuden nälväistäkseen tai huutaakseen mulle. Voi olla, että tyttö oli sellainen kaikille muillekin, mutta silti se tuntui pahalta.

Kiusaaminen ei tee kenestäkään coolia. Se on vain ja ainoastaan typerää. Ja jos edes joku olisi uskaltanut astua kiusaajan ja sen hassusti puhuvan pojan väliin, olisi kiusaaja huomannut pian olevansa yksin. Yksikin sana voi satuttaa ja jättää valtavan arven itsetuntoon. Ole siis se ensimmäinen, joka on tarpeeksi rohkea näyttääkseen, ettei kiusaaminen ole okei. älä odota jonkun muun tekevän sitä puolestasi. Älä jätä toista oman onnensa nojaan.

Älä #kutsumua miksikään, miksikä et halua itseäsi kutsuttavan, äläkä anna muidenkaan kutsua.

weheartit

2 kommenttia:

  1. Tämä on varmasti paras kiertokampanja joka on ikinä keksitty. Kiusaaminen ei totta tosiaan ole ikinä cool ja monesti kiusaajatkin huomaavat sen ennemmin tai myöhemmin. Usein kuitenkin vasta vähän aikuistuttuaan. Valitettavan monesti se on kuitenkin jo liian myöhäistä ja vielä useammin se jää anteeksipyytämättä.
    Itse opiskelin luokka-astetta sinua alempana, samassa koulussa. Ja nyt, vasta monen vuoden jälkeen tunnustankin, että itsekin joskus osallistuin selän takana sinun mollaamiseen. Tämän tunnustan ja olen siitä erittäin, erittäin ja pahoillani. Tiedän ettei se ollut oikein eikä likimainkaan aiheellista ja älysin tämän - varmasti niin kuin moni muukin - vasta kun hieman kasvoin. Vieläkin olen siitä niin häpeissäni etten uskalla kasvotusten tulla sitä sinulle kertomaan. Olenkin hyvin pahoillani, että olin se joka osallistui kiusantekoon, enkä se viisaampi ja puuttunut asiaan.
    Ymmärrän ettei kiusaamisen arvet ikinä täysin katoa, mutta toivon että rehellinen anteeksipyyntö hieman nopeuttaisi tätä prosessia. Näin myöhemmin huomaan, että olet - ja olet aina ollut - hyvin mukava, ahkera, ystävällinen ja reilu persoona. Vastaan tullessa muistat aina hymyillä ihmisille jotka tunnet ja monesti myös niille tuntemattomillekin. Olenkin hyvilläni, että olet huomannut miten väärässä kiusaajat sinusta olivat. Olet kaikkea muuta kuin ärsyttävä, hikke tai päällepäsmäri! Toivonkin sinulle kaikkea hyvää jatkoa varten ja anteeksi kaikesta harmista jota minä muiden mukana sinulle aiheutin!

    <3:llä, samaa ala-astetta, alempaa luokkaa käynyt ja aikaisempia tekojaan katuva tyttö.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä et tiedäkään kuinka onnellinen mä oon tästä kommentista, ja voin kertoa antaneeni sulle anteeksi jo monta vuotta sitten :) Joka tapauksessa mä kiitän ja arvostan, että kuitenkin pyydät anteeksi. Oot aivan ihana persoona, susta näkee, kuinka paljon oot kasvanut ala-asteajoista, ja mä oon iloinen että ollaan oltu näinkin paljon tekemisissä viime vuosina (tähän väliin mä toivon että en ihan väärin veikkaa sun nimeä, mutta jos nyt satutkin olemaan se toinen vuotta nuorempi tyttö niin suhun pätee ihan samat asiat vaikkei olla kovin paljoa yhteyksissä oltukaan)! Vuosiin mä en enää oo uskonut mihinkään niihin sanoihin, joilla mua on aiemmin nimitelty, ja arvet ovat onneksi vain arpia, ne eivät enää vuoda verta vaikkeivat kovin kauniiksi ikinä muutukaan :)

      Kaikkea hyvää myös sulle <3

      Poista