3. kesäkuuta 2013

Bitch please, I'm totally fabilous!



Uhupsista. Taas hurahti viikko. Jälleen kerran mulla on loistava (teko)syy tälle hitaalle kirjoitustahdille.

Ensinnäkin kokeet. Viimeiset sellaiset lukion kakkosella, viimeiset kokeet ennen syksyn ylppäreitä. IIIK. Mutta kaikista pääsin kunnialla läpi, siitäkin huolimatta, että lähdin joka ikiseen kokeeseen taktiikalla "luen sitten aamulla". Molemmat biologiat pyöreitä kymppejä, ope kehui erityisesti mun esseetä uhanalaisista eläimistä kolmoskurssin kokeessa. Olin jotenkin siis onnistunut lukemaan juuri oikeat asiat kokeeseen siinä mun pikalukemisteni aikana ja saanut opettajan uskomaan, että mä muka oikeasti osaisinkin jotakin. Ruotsi 9+, ylppäreissä olisin saanut eximian. Fysiikka vahva 9½, historia 9, molemmat nousivat todistukseen kympeiksi, matikka lähes kymppi. Ei valittamista. Ja liikasta mä sain ysin. Siis ysin. Ihan oikeasti. Mitä ihmettä? Mutta nyt siitä on vihdoinkin möngerretty läpi enemmän tai vähemmän kunnialla, pakollisesta liikunnasta nimittäin. Ensi vuonna onkin sitten enää kaksi pakollista kurssia ja kaiken maailman syventäviä kursseja.


Toinen tosi hyvä syy olla kirjoittamatta ovat kesätyöt. Mulla oli kesän ensimmäinen vuoro marjatyttönä perjantaina, toinen lauantaina. Enkä muista viime kesältä yhtäkään päivää, jolloin mulla olisi ollut noin kiire ja hoppu etten taukojakaan ehtinyt oikeastaan pitämään. Perjantaina olin yksin iltavuorossa, ja pääsin sen reilun seitsemän tunnin aikana pitämään taukoa ehkä sen viisi minuuttia ja istumaan korkeintaan vartiksi. Asiakkaita ei ollut mitenkään ihmeellisesti, sitä vain oli koko ajan menossa tyylillä "kun tämän homman saan tehtyä niin seuraavaksi teen tuon ja sitten tuon" ja hupsista, olikin jo ilta. Lauantaina mun menoni olikin jo vähän rauhallisempaa, mutta viimeiset pari tuntia olivat yhtä härdelliä, kun ainakin yritin parhaani mukaan opettaa työn iltavuorolaiselle ja yhdelle harjoitusvuorolaiselle asiakkaiden välissä ja niiden aikana. Töistä juoksinkin jo tuttujen ylioppilasjuhliin ja illalla kutakuinkin kaaduin sänkyyn.

Ja vielä kolmas syy. Mun huoneen tapettiremontti lähti vihdoin ja viimein kunnolla käyntiin, ja eilinen päivä käytettiin parin seinän tapetointiin ja kaappien siirtämiseen. Uudet tapetit ovat siis odotelleet kellarissa jo ainakin pari vuotta, vanhat sain revittyä tuota kaappiseinää lukuunottamatta toukokuun alussa. Tänään saadaankin  ehkä jo tapetoitua loppuun. Ja huominen meneekin sitten siivouksessa. Missä välissä mä oikein ajattelin lomailla?

Mutta tosiaan. KESÄLOMA. Rakkautta. Ja nyt mä olen virallisesti abiturientti. Tai ehken nyt niin virallisesti, kaipa mä olen papereilla abi vasta elokuussa. Mutta en mä enää kakkonenkaan ole, joten olen nyt sitten abi. Kuinka outoa. Mutta niin siistiä. Alkaa pelottaa, että lukio loppuu ennen kuin se ehti oikeastaan alkaakaan. Silti mä en malta odottaa tulevaa vuotta, ylppäreistä huolimatta, sen verran siistiä on päästä suunnittelemaan kaikkia abivuoden tapahtumia.

Tää aika oikeasti menee aivan hirmuista tahtia. Lauri on syksyllä jo koululainen ja Lassi yläkoululainen. Ei siitä pitkää aikaa oo kun nekin oli vielä pieniä.

Mä en oikeasti keksi mitään kirjoitettavaa. Mutta ehkä se ei edes haittaa. Ehkä tossakin oli jo tekstiä enemmän kuin tarpeeksi.

ps. talviturkki heitetty!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti